Na skróty

Zdjęcie: 

Najczęstsze skróty używane w turystyce
W turystyce, a przez to i na naszym portalu bardzo często pojawia się wiele często niezrozumiałych skrótów i obco brzmiących zwrotów.

Klienci wielokrotnie zadają nam pytania co oznacza ten czy tamten zwrot, skrót itp. Starając się wyjść naprzeciw oczekiwaniom przygotowaliśmy krótki wykaz najczęściej używanych zwrotów.

Wyżywienie:
Najczęstszym problemem są oznaczenia wyżywienia.

BB - Bed & Breakfast - Łóżko ze śniadaniem. Czyli wyżywienie zawarte w cenie to śniadanie. Zwykle śniadanie w takim wypadku serwowane jest w postaci szwedzkiego stołu jednak niekiedy jest to tzw. śniadanie kontynetalne.

HB - Half Board - wyżywienie częściowe. Oznacza to, że w cenie zawarte są dwa posiłki. Śniadanie oraz, w zależności od kultury i hotelu obiad lub obiadokolacja. Obiad podawany jest zwykle w porach ogólnie przyjętych w Polsce, obiadokolacja jest posiłkiem podawanym troszkę później, zwykle ok. godziny 17-19.

FB - Full Board - wyżywienie pełne. Są to trzy posiłki dziennie. Śniadanie, obiad i kolacja.

AI - All Inclusive - Wszystko w cenie. Wbrew pozorom, jest to najbardziej niestandardowa kategoria. W zależności od kraju, klasy hotelu itp. pod tym pojęciem kryje się wiele różnych standardów. Na pewno zawsze w takim wypadku można liczyć na co najmniej pełne wyżywienie, często również serwowane są dodatkowe przekąski, lody między posiłkami. Zwykle ujęte są w cenie również napoje chłodzące, niekiedy również regionalne napoje alkoholowe (co zwykle cieszy ludzi, do regionalnych napojów alkoholowych zalicza się również lokalne piwo, choć to nie jest regułą). Niekiedy biura podróży tworzą dodatkową kategorię Super All Inclusive, gdzie również, między innymi, w cenie zawarte są alkohole importowane, dostęp przez całą dobę do kilku restauracji itp.

Szwedzki stół - Polega to na "wybieraniu" posiłków z wystawionych półmisków i specjalnych naczyń, bardzo często nakładane są też niektóre potrawy przez kucharzy. Czasem może to wyglądać naprawdę imponująco.

Śniadanie kontynentalne - Składa się zwykle z dość lekkiego zestawu kilku niezbędnych elementów śniadania. Bułeczki, dżemik, serek, wędlinka, herbatka, kawka ....

Bardzo często spotykamy się z problemem który zamyka się niewinnym stwierdzeniem "napoje do posiłków dodatkowo płatne". Zasadniczo do posiłków podawane są różne napoje takie jak woda, soki, herbata, kawa. Zwykle dodatkowo płatne są natomiast napoje gazowane, butelkowane, takie jak na przykład cola itp.

Lotniska:
Bardzo często w turystyce używane są skrócone nazwy lotnisk. Dla przykładu polskie lotniska.

WAW - Warszawa
KTW - Katowice - Pyrzowice
KRK - Kraków
POZ - Poznań
GDN - Gdańsk
WRO - Wrocław
BZG - Bydgoszcz


KATEGORIE HOTELOWE
Kategorie obiektów podane zostały zgodnie z przepisami kraju pobytu (art.12 Ustawy o Usługach Turystycznych z dnia 29 sierpnia 1997 r., tekst jednolity D.U nr 55, poz. 578 z 2001 r. z późniejszymi zmianami). Obiekty tej samej kategorii w różnych krajach mogą różnić się między sobą. Nie należy więc dokonywać porównań. Wyposażenie, wielkość i położenie pokoi jest różne, nawet w obiektach tej samej kategorii. Przy dokonywaniu wyboru obiektu należy zwracać uwagę nie tylko na kategorię ale i opis.

DODATKOWE INFORMACJE DOTYCZĄCE APARTAMENTÓW
Apartamenty, zwane inaczej mieszkaniami wakacyjnymi składają się z jednego, dwóch lub więcej pomieszczeń z aneksem kuchennym i łazienką. Aneksy kuchenne wyposażone są w podstawowe sprzęty, umożliwiające przygotowanie posiłków we własnym zakresie. Nie są wyposażone w środki czystości. W apartamentach są koce i poduszki oraz bielizna pościelowa (chyba, że oferta przewiduje inaczej). Apartamenty nie są wyposażone w ręczniki i środki higieny osobistej. Dzieci w apartamentach traktowane są przeważnie jak osoby dorosłe, chyba że jest zaznaczone inaczej. Apartamenty oddawane są do użytku posprzątane. Przed opuszczeniem apartamentu (nawet w przypadku gdy na miejscu pobierana jest opłata za "końcowe sprzątanie") wymagane jest pozostawienie pomieszczeń w takim stanie, w jakim je zastano, tzn. złożona pościel, pozmywane naczynia, wyrzucone śmieci.
W większości apartamenty nie są sprzątane podczas pobytu, chyba że jest zaznaczone inaczej.

ŁÓŻKA SYPIALNE
Pokoje 2-osobowe wyposażone są w dwa pojedyncze łóżka lub jedno małżeńskie łóżko. Łóżka małżeńskie posiadają najczęściej jedną wspólną pościel.

DOSTAWKA
Większość obiektów nie posiada pokoi 3-osobowych. Pokoje dla trzech osób tworzone są poprzez dostawienie dodatkowego łóżka do pokoju 2-osobowego. Przez dostawkę rozumie się tapczan, rozkładany fotel lub lekkie składane łóżko. Łóżka dostawiane nie należą do stałego wyposażenia pokoju i mogą nie dorównywać standardem stałym miejscom do spania. Wstawienie dodatkowego miejsca do spania zmniejsza powierzchnię mieszkalną.

POKOJE 1-OSOBOWE
W większości obiektów liczba pokoi 1-osobowych jest ograniczona. Wielkość, wyposażenie i usytuowanie pokoi nie musi być identyczne jak w przypadku pokoi 2-osobowych. Niektóre hotele oddają do wykorzystania jednej osobie pokój 2-osobowy, oczywiście za dodatkowa dopłatą.

WODA/ELEKTRYCZNOŚĆ
W krajach południowych woda podgrzewana jest za pomocą baterii słonecznych znajdujących się na dachu budynku. W dni pochmurne może więc brakować ciepłej wody, podczas gdy w dni upalne może się zdarzyć, że w kranie będzie tylko gorąca woda. W większości sieci elektrycznych płynie prąd 220V/50Hz, a wtyczki mają dwa okrągłe bolce, podobnie jak w Polsce. Zdarza się jednak napięcie 240 V/50Hz i gniazdka z trzema wtyczkami (typ angielski), wtedy wymagane są adaptery dostępne w większości hoteli. W niektórych krajach mogą występować trudności z zaopatrzeniem w wodę oraz energię elektryczną, zwłaszcza w szczycie sezonu turystycznego.

WYŻYWIENIE
Rodzaj posiłku określony jest w opisie świadczeń zawartych w cenie imprezy (śniadanie kontynentalne, obiadokolacja serwowana, bufet). Śniadanie kontynentalne składa się przeważnie z pieczywa, porcji masła i dżemu oraz kawy lub herbaty. Bufet (tzw. szwedzki stół) to wyłożone na stół potrawy, które goście mogą w dowolnej ilości samodzielnie nakładać. Ilość jedzenia nie jest limitowana.
We wszystkich hotelach istnieje zakaz wynoszenia potraw poza teren restauracji. Napoje do lunchu i obiadokolacji płatne są dodatkowo (także woda)

OPIEKA PILOTA/REZYDENTA
Uczestnicy wyjazdów grupowych objęci są opieką pilota, który odpowiedzialny jest za prawidłowy przebieg imprezy, realizację programu, zapewnienie opłaconych świadczeń, organizację zwiedzania (w przypadku imprez z programem zwiedzania) oraz pomoc w sytuacjach losowych. Uczestnicy imprez pobytowych objęci są opieką rezydenta (nie podróżuje z grupą), który odpowiedzialny jest za zakwaterowanie gości w hotelu, sprzedaż imprez fakultatywnych oraz pomoc w sytuacjach losowych. Rezydenci są do dyspozycji turystów podczas dyżurów. Informacja o godzinach dyżurów znajduje się we wskazanym przez rezydenta miejscu, najczęściej na tablicy ogłoszeń w hotelu.

WYCIECZKI FAKULTATYWNE
W trakcie pobytu w miejscowości wypoczynkowej organizowane są wycieczki fakultatywne (nie objęte ramowym programem imprezy), obejmujące zwiedzanie najbardziej znanych i interesujących zakątków w danym kraju lub poznanie miejscowych obyczajów. Wycieczki fakultatywne organizowane są przez zagranicznych kontrahentów. Ceny za wycieczki zazwyczaj nie zawierają opłat za bilety wstępu i przewodników miejscowych (chyba, że przy opisie imprezy podano inaczej). Opłaty za imprezy fakultatywne pobiera pilot/rezydent w miejscu pobytu. Organizator nie rekompensuje kosztów posiłków, które przepadają w wyniku udziału turystów w wycieczkach fakultatywnych. W przypadku kilkudniowych wycieczek klienci nie otrzymują również zwrotu za niewykorzystany w tym czasie pokój hotelowy. Aby impreza fakultatywna mogła być zrealizowana, wymagana jest określona liczba chętnych. Udział w imprezach fakultatywnych jest dobrowolny.

UBEZPIECZENIE
Uczestnik imprezy organizowanej przez jest ubezpieczony od kosztów leczenia za granicą (KL), następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW) i bagażu podróżnego w Signal Iduna, WARCIE LUB PZU. Wysokość sum ubezpieczenia oraz jego zakres podane są w warunkach umowy.

FORMULARZ E-111
Zaświadczenie to uprawnia do świadczeń rzeczowych podczas pobytu w państwie członkowskim i wydawane jest:
-osobom udającym się czasowo turystycznie lub w krótką podróż służbową;
-osobom bezrobotnym pobierającym zasiłek dla bezrobotnych, które udają się do innego państwa członkowskiego w celu poszukiwania tam pracy oraz towarzyszącym im członkom rodziny (warunkiem jest upłynięcie co najmniej 4 tygodni od zarejestrowania się w polskim urzędzie pracy; prawo do opieki medycznej z tytułu poszukiwania pracy poza krajem stałego zamieszkania przysługuje tylko przez 3 miesiące); dodatkowo niezbędny jest formularz E-303 wydawany przez urząd zatrudnienia;
-pracownikom transportu międzynarodowego;
-studentom przybywającym, którzy przybywają do kraju UE w celu odbycia studiów i członkom ich rodziny (druk E-111 uprawnia do korzystania ze wszystkich usług medycznych niezbędnych do tego, by stan zdrowia nie pogorszył się przez okres studiów);
-pracownikom wysłanym i osobom prowadzącym działalność na własny rachunek w innym państwie członkowskim oraz towarzyszącym im członkom rodziny.

WYJAZD
Wykwaterowanie z obiektów odbywa się zgodnie z informacjami zamieszczonymi w opisach obiektów. Jeśli w ofercie nie podano takiej informacji, opuszczenie pokoi odbywa się do godz. 10.00 w dniu wyjazdu. Opóźnienie opuszczenia pokoju/apartamentu powoduje opóźnienie w zakwaterowaniu nowych gości. W czasie wolnym, oczekiwania na wyjazd (transfer na lotnisko lub odjazd autokaru) klienci sami opiekują się własnym bagażem. Czasami wyznaczane jest miejsce, w którym można złożyć bagaż

BAGAŻ PODRÓŻNY
W przypadku zaginięcia lub uszkodzenia bagażu poszkodowany obowiązany jest niezwłocznie zgłosić ten fakt w miejscu jego zaistnienia przedstawicielowi Organizatora, kierownictwu hotelu, obsłudze środka transportu oraz uzyskać pisemne potwierdzenie wraz z wykazem utraconych przedmiotów i opisem uszkodzeń bagażu. Ze względu na bezpieczeństwo radzimy, aby przedmioty wartościowe, gotówkę oraz dokumenty przechowywać w sejfach, które można wynająć w większości obiektów za dodatkową opłatą.

KLIMATYZACJA/OGRZEWANIE
Hotel jest wyposażony w klimatyzację lub ogrzewanie tylko w przypadku, gdy wyraźnie jest to podane w opisie hotelu i pokoju. W wielu przypadkach urządzenia te są obsługiwane centralnie i wówczas okresowe ich włączanie bądź wyłączanie zależy od decyzji właściciela hotelu.

FOTOGRAFOWANIE
W Egipcie nie wolno fotografować obiektów wojskowych, lotnisk, budynków rządowych, tam, mostów, portów itp. oraz funkcjonariuszy służb wojskowych czy policyjnych. Obowiązuje bezwzględny zakaz fotografowania i filmowania w Dolinie Królów. Za używanie kamer i aparatów (bez lampy błyskowej) w większości muzeów i obiektów zabytkowych pobierane są opłaty.Należy pamiętać, że przed zrobieniem zdjecia osobie obcej najpierw pytamy o zgode.

HIGIENA
Oprócz szczepień bardzo ważne jest zachowanie ostrożności i podstawowych zasad higieny, aby nie dopuścić do zakażenia. Bardzo ważnym czynnikiem jest zachowanie czystości ciała poprzez częste mycie, a szczególnie należy zwrócić uwagę na czystość rąk - głównie przed jedzeniem.
Ze względu na możliwość zarażenia się bilharcjozą (nawet przez nieuszkodzoną skórę) nie należy kąpać się ani brodzić w stojących zbiornikach wody, wolno płynących rzekach, ani myć, jeśli nie wiadomo, skąd wodę zaczerpnięto.

RÓŻNICE KLIMATYCZNE
Przy podróżowaniu zarówno w ciepłe jak i trochę chłodniejsze miejsca, trzeba pamiętać o występowaniu skrajnych temperatur. Udar cieplny spowodowany jest uszkodzeniem ośrodka termoregulacji i czasami może nawet doprowadzić do śmierci.

Będąc w miejscach, gdzie są wysokie temperatury – unikajmy picia alkoholu i wysiłku fizycznego, a przede wszystkim nośmy zawsze nakrycie głowy. Wychłodzenie, czyli hipotermia występuje zazwyczaj podczas wycieczek w wysokie partie gór i objawia się dreszczami, brakiem czucia w kończynach, wyczerpaniem.

Aby tego uniknąć zabierzmy zawsze ciepłą odzież, a na wypadek jej zmoczenia - nośmy w zapasie coś suchego. Pamiętajmy jednocześnie (zarówno w ciepłym jak i w zimnym klimacie) o przyjmowaniu dużych ilości płynów, żeby nie doprowadzić do odwodnienia organizmu, co również może być niebezpieczne.


Szczepienia
Przed podróżą należy sprawdzić czy w krajach, które zamierzamy odwiedzić nie są wymagane świadectwa szczepień. W niektórych krajach choć szczepienia nie są obowiązkowe, to są zalecane, zwłaszcza jeśli podróżujemy mniej uczęszczanymi szlakami turystycznymi. Rodzaje szczepień obowiązkowych ustalają międzynarodowe organizacje, jednak z roku na rok liczba krajów, których szczepienia są obowiązkowe zmniejsza się. W niektórych z nich szczepienie (np. przeciwko żółtej febrze) jest obowiązkowe tylko jeśli podróżny przybywa z terenów objętych epidemią.
W krajach azjatyckich i afrykańskich wskazane są szczepienia przeciwko żółtaczce typu A, tężcowi oraz w niektórych regionach - zapaleniu opon mózgowych. W tych krajach turyści mogą się spotkać z nakazem przedstawienia świadectwa szczepienia przeciwko cholerze, chociaż międzynarodowe konwencje zdecydowały, że nie jest ono konieczne. Warto jednak zaszczepić się przeciwko tej groźnej chorobie, choć szczepionka nie gwarantuje pełnej odporności. Szczepieniami przeciwko chorobom występującym w krajach tropikalnych zajmują się w Polsce Wojewódzkie Stacje Sanitarno-Epidemiologiczne. Tam uzyskać można informacje na temat wymaganych szczepień oraz ustalić odpowiedni harmonogram szczepień. Niektóre szczepionki (tężec, polio) dostępne są we wszystkich stacjach Sanepidu, inne (np. żółta febra) tylko w kilku największych miastach w Polsce. O cenie poszczególnych szczepionek można się dowiedzieć od lekarza lub w punkcie szczepień. Wszystkie szczepienia ochronne powinny znaleźć się w Międzynarodowym Świadectwie Zdrowia (tzw. Żółta Książeczka).
Ponieważ niektóre szczepionki poprzedzone są próbą, inne zaś nie mogą być przyjmowane jednocześnie, przygotowania do immunizacji należy podjąć przynajmniej sześć tygodni przed wyjazdem. Należy też pamiętać, że część szczepionek nie mogą przyjmować kobiety w ciąży. Trzeba pamiętać, że na niektóre choroby mogliśmy zostać zaszczepieni już w dzieciństwie. Mimo to warto przyjąć je ponownie, szczególnie jeśli chodzi o odrę lub chorobę Heine-Medina, na które wciąż dość często chorują mieszkańcy krajów rozwijających się.


Apteczka turysty
W bagażu turysty koniecznie powinna znaleźć się podręczna apteczka. Oczywiście jej zawartość zależna od miejsca, do którego się udajemy. Podstawowe wyposażenie takiego apteczki stanowią najczęściej:
- środki stosowane przy przeziębieniu i przeciwkaszlowe,
- środki przeciwbólowe i przeciwgorączkowe,
- antybiotyki,
- środek przeciwalergiczny,
- na dolegliwości przewodu pokarmowego,
- płyn nawadniający,
- środki do odkażania ran,
- krem antyhistaminowy,
- puder przeciwgrzybiczny,
- bandaże, gaza opatrunkowa i plastry,
- nożyczki, pinceta i termometr (uwaga: termometrów rtęciowych nie wolno przewozić w samolotach),
- środki odstraszające owady,
- tabletki oczyszczające wodę z zarazków,
- olejek do opalania z filtrem UV, sztyft do pielęgnacji ust,
- środki przeciwmalaryczne